شیشه دو جداره

پنجره یکی از اصلی ترین اجزاء تشکیل دهنده در معماری بوده که از مهم ترین وظایف آن دید مناسب نسبت به فضای بیرونی و تامین نور برای فضای درونی است.
شیشه به عنوان یکی از مهمترین عناصر در ارتباط فضای درونی و بیرونی نقش کلیدی در امنیت، زیبایی وعایق بندی نمای ساختمان دارد.
در بخش عایق بندی با توجه به لزوم استفاده از پروفیل پنجره دوجداره، استفاده از شیشه های دو جداره ی استاندارد کاملا ضروری است. شیشه دو یا چند جداره شامل لایه هایی از شیشه بوده که توسط اسپیسرهای آلومینیومی از هم جدا شده اند.
در داخل پروفیل آلومینیومی مواد رطوبت گیر قرار گرفته تا فضای داخل کاملا خشک باشد. فضای داخلی بین دو شیشه با هوای خشک یا گاز بی اثر( مانند آرگون ) پر میشود.

 

 

عوامل موثر در عملکرد شیشه های دو و چند جداره:

استفاده از شیشه های غیر همگن یا نا متقارن:
بدلیل وجود پدیده رزنانس (تشدید) بهتر است در واحد شیشه های دوجداره از شیشه هایی با ضخامت های متفاوت استفاده شود.

 

این اختلاف ضخامت بین دو جدار شیشه باعث می شود فرکانس های صوتی شکست بیشتری پیدا کرده و شیشه عایق صوتی بهتری خواهد شد.

 

 

شیشه های سه جداره:
استفاده از شیشه های سه جداره در یک قاب استاندارد باعث کاهش ضریب انتقال حرارت به میزان چشمگیری می شود.

 

 

 

 

 

شیشه های لمینیت:
از ترکیب دو یا چند لایه شیشه که بین آنها یک یا چند میان لایه پلیمری (PVB,EVA,SentryGlass) قرار گرفته باشد، شیشه های لمینیت تشکیل می شود . این ساختار تحت فشار و حرارت به یک شیشه یکپارچه تبدیل شده که بصورت چسب عمل میکند و لایه های شیشه را در کنار یکدیگر قرار می دهد.
شیشه های لمینیت به سبب لایه وینیل میانی و چسبندگی بسیار قوی آن، در صورت شکستگی، قطعات شیشه در فریم باقی مانده و هرگز فرو نمی ریزند و باعث صدمه به افراد نمی شوند.
با توجه به تنوع پلی وینیل بوتیرال( PVB )یا همان میان لایه به دو شکل نرمال و آکوستیک با گرید های مختلف، شیشه لمینیت آکوستیکی می تواند انتخابی ایده ال جهت کنترل و کاهش صداهای نا خواسته بیرونی باشد که این امر بخصوص در فضاهای نزدیک فرود گاهها، صنایع، بزرگراه ها و محلهای پر ترافیک ضروری است.

 

 

پلی وینیل بوتیرال آکوستیک به دلیل خصوصیات صوتی و مقاومت بالاتر در برابر شکست و ضربه، معمولاً در ساختمان‌هایی که به کارکرد آکوستیکی خاصی نیاز دارند، استفاده می‌شود.
عبور مستقیم نور خورشید از شیشه های معمولی باعث تغییر رنگ و فرسودگی برخی لوازم منزل می شود شیشه های لمینیت بدلیل مجهز بودن به عوامل جذب UV تا حدود از اشعه خورشید را جذب میکنند.

 

 

این نوع شیشه ها بدلیل ساختار یکپارچه، کاملاً مقاوم بوده و با توجه به ضخامت و نوع میان لایه ها به عنوان شیشه های ضد گلوله در مکان های امنیتی استفاده می شوند.

شیشه های سکوریت :
شیشه های سکوریت از نظر مقاومت مکانیکی بیشتر از شیشه های معمولی بوده و در یک فرایند حرارتی تولید می شود. این نوع شیشه ها در مکان هایی استفاده می شود که علاوه بر مقاومت و امنیت بیشتر در برابر ضربه، در هنگام خرد شدن آسیبی به کسی وارد نشود.
باید توجه داشت که رنگ شیشه -روشنایی شیشه – سکوریت بودن و رفلکس بودن تاثیری در عایق صوتی شیشه ندارد.

شیشه کنترل کننده انرژی یا کم گسیل (Low-Emissivity):
پوشش (Low-E) مانع عبور بخشهای زیادی از اشعه مضر ماوراء بنفش (UV) و امواج گرمازای مادون قرمز (IR) از شیشه ها میگردد. این عمل بدون کاهش در عبور امواج قابل رويت و مرئی صورت می گیرد، هنگامیکه تابش خورشید به سطح شیشهLow-E برخورد میکند طیف امواج مرئی از آن عبور کرده و امواج مادون قرمز و ماوراء بنفش بازتابش میشوند.

 

 

دو نوع متفاوت از شیشه Low E وجود دارد؛
1. پوشش کم گسیل انفعالی که برای مناطق سردسیر مناسب بوده چرا که فقط بخشی از تابش گرمازای خورشید با طول موجهای کم را از خود عبور می دهد و مانع عبور طیف های مضر تابشی خورشید میشود.

2. پوشش کم گسیل کنترل تابشی که برای مناطق با آب و هوای گرم مناسب بوده چرا که ضریب گسیل بسیار پایینی را داشته و کنترل بالایی بر عبور اشعه خورشید دارند.
شیشه های کنترل کننده انرژی در بازار ایران با نام های تجاری و برند های مختلف همچون Sunergy – Eco Star – Vcool شناخته می شوند .
تفاوت قیمت شیشه های دوجداره به عواملی زیادی بستگی دارد از مهم ترین آن تولید صنعتی بر اساس گرید شیشه ، جنس و کیفیت اسپیسر، استفاده از سیلیکاژل مناسب و چسب بوتیل و پلی سولفاید استاندارد جهت عایق بندی اطراف شیشه بوده که عدم توجه به موارد ذکر شده قطعا باعث بروز مشکلاتی در عملکرد آن خواهد شد.
استاندارد ملی ایران در زمینه شیشه های دوجداره به شماره 1-8521 و 8522 برای حصول اطمینان از عملکرد مناسب آن در شرایط سخت آب و هوایی تعریف شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شیشه با کیفیت و استاندارد در یک پنجره استاندارد با تولید و نصب اصولی، کارایی و قابلیت های بهتر و راندمان بالاتری دارد.
تنوع پروفیل های ویستابست، این قابلیت را برای استفاده از انواع شیشه های دو و چند جداره با ضخامت 22 میلیمتر تا 43 میلیمتر فراهم کرده است.