استاندارد ملی ایران

در هنگام خرید کالاهایی که به مرغوبیت آنها اطمینان نداریم و یا برند کارخانه تولید کننده آن را نمی شناسیم، اولین راه حل برای انتخاب محصول مناسب ، نشان استاندارد کالا است. درواقع این نشان راحتی خیال برای سطح کیفی مناسب در محدوده هر کالایی می تواند باشد.

استاندارد ملی ایران در بخش پروفیل در و پنجره upvc به شماره 12291 به طبقه بندی پروفیل  الزامات و روش های آزمون می پردازد.

 

 

از مهمترین بخش های این استاندارد به دسته بندی پروفیل به دو بخش :

  • گرید A با ضخامت دیواره اولیه 2.8 و بالاتر

 

 

  • پروفیل های گرید B با ضخامت حدود 2.5 میلیمتر اشاره کرد.

 

متاسفانه برخی از پروفیل های تولیدی در ایران که به عنوان محصولات اقتصادی و مقرون به صرفه عرضه میشوند با دو تغییر بنیادی در قالب و ترکیبات مواد اولیه روبروست.

در بخش قالب اینگونه محصولات با ضخامت دیواره اصلی کمتر از 2.5 میلیمتر تولید می شوند که این دسته از پروفیلها جایگاهی در استاندارملی ایران و دیگر استانداردهای جهانی ندارند.

در بخش ترکیبات مواد اولیه استفاده از پروفیل های بازیافتی و فرمولاسیون غیرمجاز همچون افزایش بیش از حد ترکیباتی چون کربنات کلسیم و یا استفاده غیر اصولی از تثبیت کننده های رنگ مانند دی اکسید تیتانیوم منجر به ترد شدن و زرد شدن سطح پروفیل خواهد شد. 

 

 

تولید پروفیل های بی کیفیت ویا مقرون به صرفه در بسیاری از شرکت ها به نوعی سیاست فروش تبدیل شده و برای توجیه آن از عبارت هایی چون (کیفیت بر اساس استاندارد ملی ایران یا تولید بر اساس استاندارد رال آلمان) استفاده میکنند در حالیکه سند کیفی مربوط به محصول را ارائه نمی دهند.


از دیگر دلایل غیر استاندارد بودن پروفیل های اقتصادی میتوان به مقاومت جوش ضعیف- دفرم شدگی سطح پروفیل در شرایط آب و هوایی سخت اشاره کرد.


پروفیل های ویستابست با ضخامت دیواره اصلی حدود 3 میلیمتر جزو معدود پروفیل های تولید شده در بازار ایران بوده که در بخش گرید A دسته بندی می شود.

مقاومت در برابر تابش خورشیدی و اشعه ماورا بنفش بر اساس شرایط آب و هوایی – پروفیل را به دو بخش (مناسب برای اقلیم معتدل  ) و (مناسب برای شرایط آب و هوایی سخت) تقسیم میکند.

برخی از پروفیل های موجود در بازار ایران مناسب شرایط آب و هوایی معتدل بوده و در تغییرات دمایی بالا وشرایط جوی سخت به مرور زمان قابلیت های خود را از دست می دهند .

فرمولاسیون منحصر بفرد پروفیل های ویستابست و استفاده از دی اکسید تیتانیوم به میزان حداکثر مجاز به عنوان پیگمنت های محافظ در برابر اشعه ماورا بنفش از زرد شدن پنجره جلوگیری کرده تا پنجره های تولید شده با پروفیل های ویستابست مناسب برای شرایط آب و هوایی سخت باشد.

عدم شکنندگی پروفیل در دمای منهای 10 درجه بر اساس تست ضربه، عدم تغییرات ظاهری و پوسته نشدن پروفیل در دمای 150 درجه سانتیگراد، مقاومت خمشی و کششی پروفیل از دیگر تست های مد نظر در استاندارد ملی ایران می باشد.

واحد کنترل کیفیت ویستابست به منظور استمرار در کیفیت محصولات تولیدی، وظیفه نظارت بر کنترل مواد اولیه و محصول نهایی بر اساس الزامات استاندارد ملی ایران و اخذ گواهینامه های مرتبط با آن را عهده دار است.

با توجه به دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ارائه خدمات آزمایشگاهی، مجموعه ویستابست قادر به انجام آزمون های مواد اولیه و محصول بوده که نتایج آن مورد تایید مراجع رسمی شامل اداره استاندارد، اداره گمرکات، مراکز علمی کاربردی، صنایع ، معادن و مراکز تحقیقاتی می باشد.